יום רביעי, 2 במרץ 2016

הורות וכסף – פוסט אורח מאת אורית וייג, הורות בנחת




מרגע שנולדו הילדים שלנו השלמנו עם זה שהכסף שאנחנו מרוויחים מופנה בעיקר לסיפוק הצרכים שלהם ולמימוש הרצונות שלהם. אורית וייג, הורות בנחת, מזמינה אתכם לעצור ולחשוב על העתיד. יום אחד הילדים יצטרכו להתנהל לבד עם כל נושא הכסף: הם יצטרכו למצוא את הדרך להרוויח כסף, להחליט על מה להוציא כסף, ולבחור איך וכמה לחסוך (וגם לממן ילדים משלהם). כדאי שאנחנו נדע מה כדאי לעשות עכשיו כדי שבעתיד הילדים שלנו יוכלו להתנהל לבד עם כל נושא הכסף.


כמדריכת הורים אני מאמינה שחשוב שהורים יכינו את הילדים שלהם לעתיד. הדרך היחידה לעשות את זה היא לדבר איתם על הנושא. למרות שזהו נושא שלא תמיד קל לדבר עליו.

מספר נקודות למחשבה שיכולים לכוון את ההורים בנושא חינוך פיננסי

1.         המחשבות, הדעות, האמונות והרעיונות שלנו בנוגע לכסף משפיעים:

נדמה לי שבאופן אוטומטי יש לרובנו מחשבות שליליות כלפי כסף:
-           כסף יעוור עיני חכמים.
-           מרבה נכסים מרבה דאגה.
-           כסף הוא שורש כל רע.
כאשר זאת הגישה שלנו, קשה יהיה לנו להתנהל עם הכסף בצורה נעימה. חשוב לעצור רגע ולהבין מה יש לנו בראש, ולבחור את המחשבות, הדעות, האמונות והרעיונות שיקדמו אותנו לקראת מערכת יחסים טובה עם הכסף. מה שיש לנו בראש עובר גם לילדים שלנו. חשוב שנעזור לילדים שלנו לגבש מחשבות, דעות, אמונות ורעיונות שיעזרו להם להתמודד עם נושא הכסף בצורה טובה.



תרגיל מומלץ: לוקחים דף לבן חלק (דף מדפסת לדוגמא) ועט.
רושמים באמצע הדף את המילה כסף. מסתכלים עם המילה הזאת מס' רגעים ואז מתחילים לרשום בלי לחשוב יותר מידי את כל מה שעולה בראש. אין צורך לסנן, אין צורך להרגיש לא נעים. אף אחד לא רואה את הדך הזה (חוץ מכם, וזה מה שחשוב). תנו לעצמכם את הזמן ותנו לדף לספוג את הכול.
אחר כך הסתכלו על מה שרשמתם ושימו לב האם אלו המחשבות שאתם רוצים שהילדים שלכם יאמצו?

הפכו את הדף. שוב יש דף לבן. רשמו את המילה כסף בראש הדף. עכשיו רשמו שלושה עד חמישה משפטים אותם תרצו להעביר לילדים שלכם. חשבו מה יעזור להם? מה חשוב לכם שהם ידעו? במה חשוב לכם שהם יאמינו.
אלו המסרים שלכם לילדים שלכם. השתדלו לדבר על כסף בדרך שתואמת את המסרים האלו, השתדלו להתנהג בדרך שתואמת את המסרים האלו וצרו כללים בבית אשר תואמים את המסרים האלו.

2.         להעריך את מה שיש, לפתח אצל הילד הכרת תודה:

בעיניי הדרך הטובה ביותר להיות מאושר היא להעריך את מה שכבר יש לך. אנחנו שמים הרבה דגש על מה עוד אני רוצה להשיג ומה עדיין חסר לי ומפספסים את כל הטוב שכבר קיבלנו.
  •  כאשר הילד מבקש שתקנו לו עוד משחק/בגד/ממתקים, גם אם אתם מתכוונים לקנות לו, הזכירו לו מה כבר יש לו בארון. הכוונה כאן היא לא להוכיח אותו על כך שהוא מבקש (אני מאמינה שתמיד כדאי לבקש). המטרה כאן היא לעזור לילד (וגם לעצמנו) לשים את הפוקוס על הקיים, על מה שכבר קיבלנו ולומר תודה.
  • עשו הרגל לתרום חפצים ובגדים שאינם בשימוש. שתפו בכך את הילדים. אני מאמינה שזאת דרך מצוינת לפנות מקום לדברים חדשים וגם לתרגל הכרת תודה.



3.         השוואות לאחרים:

ילדים (וגם אנחנו) משווים את עצמם לחברים שלהם. הם רוצים את המותג שהוא לובש ואת המשחקים שיש לה. קשה למתמודד עם התחושה שלאחר יש ולי אין. קשה להתמודד עם הרצון להיות כמו כולם. לנו כהורים קשה לא לתת לילדים שלנו את מה שההורים אחרים נותנים.
  • נזכיר לילדים שלנו (וגם לעצמנו) שכל אחד הוא שונה. כל אחד בוחר את סדר העדיפויות שלו, כל אחד משקיע בדברים אחרים.
  • חיזוק הערך העצמי יעזור כאן.
  • תרגיל מומלץ: בנו עם הילד "רשימת ברכות" כתבו ביחד על דף את כל הדברים הטובים שיש לו בחיים, את כל הדברים שהוא שמח שיש לו, את כל הדברים שגורמים לו להרגיש בר מזל. בכך תסייעו לו להתמקד במה כבר יש לו.


4.         שימוש בדמי כיס:

אני מאוד מאמינה בדמי כיס. אני חושבת ששימוש נכון בדמי כיס יכול לאפשר לילד הזדמנות לתרגל ניהול תקציב, יצירת סדר עדיפויות, וחיסכון. כל זאת בהדרכת ההורים ועם אפשרות לתיקון טעויות יחסית קטנות (לקריאה נוספת מדוע חשוב לתת לילדים דמי כיס)

יוצא לי הרבה לומר שכאשר אנחנו כהורים עושים סדר אצלנו בראש הרבה יותר קל לנו להעביר מסרים ברורים ומקדמים לילדים. לכן גם כאן אני מזמינה אתכם לבחון את הגישה שלכם ולבחור מה אתם רוצים להעביר לילדים שלכם.



אם מעניין אתכם לקרוא מעט יותר על הורות וכסף, אתם מוזמנים להוריד את המדריך שכתבה אורית "כיצד לדבר עם ילדים על כסף"    http://lp.vp4.me/nh9j

2 תגובות:

  1. תודה רבה ענת,
    כיף להתארח אצלך :)
    אורית וייג-הורות בנחת.

    השבמחק
  2. יופי של עצות, אורית נהדרת!
    תודה שהבאת אותה!
    כמה רעיונות מכאן אפשר לקחת גם לתחום התזונה הבריאה :)
    מאמצת!

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.