יום שישי, 15 במאי 2015

5 סיבות לתת דמי כיס לילדים






האם לתת דמי כיס לילדים?

למה לתת להם אם ממילא יש להם הכל?

ואם כבר לתת אז כמה לתת ומאיזה גיל?



אלו שאלות שהורים רבים שואלים, והתשובה משתנה ממשפחה למשפחה.

בסקר קצר שערכתי במספר קבוצות פייסבוק בהן אני חברה, כמחצית מהמשפחות ענו שהן נותנות דמי כיס לילדים בגילאי 6-19.


מדוע לא לתת דמי כיס? התשובות לכך רבות ומגוונות - הוא מקבל כל מה שהוא רוצה, הוא ממילא צעיר מדי כדי ללכת לקנות לבד, יש לו כסף שקיבל מסבא וסבתא בחגים ועוד ועוד.
אבל התשובה השכיחה היא שיש לילד כל מה שהוא צריך.

ואני שואלת, ומה עם מה שהוא רוצה?

דמי כיס מאפשרים לנו ללמד את הילד שיש אפשרות אחרת להגיע לדברים שהוא רוצה - באמצעות חיסכון, דחיית סיפוקים ותכנון קדימה.

ראית פעם את האור בעיניים של ילד שהצליח לחסוך כסף ולקנות לעצמו משהו שבו חשק? חשבו על זוג הנעליים או הגאדג'ט האחרון שקניתם לעצמכם והבינו את האושר והגאווה שילד חווה כאשר מצליח לקנות לעצמו משהו נחשק מכספו.

אבל מעבר לאושר ולסיפוק הרגעי שברכישת ממתק או משחק, למתן דמי כיס לילדים יש יתרונות חינוכיים וערכיים גדולים הרבה יותר. התנהלות עם סכומי כסף קטנים, הניתנים לילד מדי שבוע, בדמות דמי הכיס, דומה למשכורת שהילד מקבל, וזה מעמיד בפניו אתגרים שונים: איך להתנהל כך שהכסף שקיבלתי יספיק לכל השבוע, כמה שבועות של דמי כיס צריך לחסוך כדי לקנות משחק יקר יותר, ועוד.


  1. הקניית כישורי חיים בתחום הכלכלי – ממש כמו בתחומי חינוך אחרים, גם בתחום הכלכלי, הלמידה מתחילה מגיל צעיר מאוד. בגילאי הגן, הילד לומד שיש שטרות ויש מטבעות. הוא לומד מה "שווה" יותר, ומה אפשר לקנות ב-5 ₪ בסופר למשל. כשבני הגדול היה בן 5 או 6, נהגתי לתת לו "תקציב סופר". בכל פעם שהלכנו יחד לסופר, היה יכול לבחור לעצמו פריט שמחירו עד 5 ₪. זה לימד אותו להסתכל על מחירי המוצרים, להבין מה אפשר לקנות ב-5 ₪ ומה יקר מדי, למד שקיימים פערי מחירים באותו מוצר בין חנויות שונות, למד לדחות סיפוקים, ובעיקר, התחיל לתפוס מה ערך הכסף. בשלב מאוחר יותר, בדרך כלל בגילאי 7-8, תלוי בילד, הוא כבר יכול להתנהל בעצמו עם סכומי כסף קטנים, ורצוי לנצל את ההזדמנות ולהתחיל לתת לו לשלם לבד, לבדוק את העודף, ולהתחיל ללמוד להסתדר לבד, כמובן בהשגחה והכוונה שלנו. 
  2. הדיון בינינו, ההורים, האם לתת לילד דמי כיס ומה ייעודם, נותן לנו, כהורים, הזדמנות לקיים שיח על כסף וגם על סולם הערכים וההעדפות שלנו כהורים ובכך להכניס מימד נוסף לחינוך. למשל, במשפחות שבהן נהוג לתת מעשר או תרומה, מלמדים את הילד לחלק את דמי הכיס שקיבל בין כסף שמיועד לצריכה אישית שלו, לכסף שמטרתו תרומה. זו גם הזדמנות ללמד את הילד לחסוך חלק מ"משכורתו" למטרות עתידיות. אם למשל החלטנו שדמי הכיס יכולים לשמש לקניית ממתקים שהילד אוהב, ניתן להגביל את כמות הממתקים השבועית, וכן להגדיר אילו ממתקים מותר לקנות ואילו אסור – למשל, מותר לקנות בדמי הכיס ממתקים, אולם רק כאלו שאינם מכילים צבעי מאכל (אופס, עוד הזדמנות – ללמד את הילד לקרוא תוויות על מוצרים), ושוב, "הרווחנו" דרך נוספת להעביר ערכים לילדים. 
  3. הזדמנות למשא ומתן על גובה דמי הכיס – ממש כמו שבעולם האמיתי אנו מנהלים מו"מ על גובה שכרנו או על מחיר השירות שאנו מוכרים או קונים, נצלו את ההזדמנות ואפשרו לילד לנהל איתכם משא ומתן על גובה דמי הכיס. אם הוא מבקש העלאה בררו איתו למה הוא צריך יותר כסף, מה הוא מתכנן לעשות איתו, ובסופו של הדיון, ובהתאם לתקציב המשפחתי, החליטו האם להעלות את דמי הכיס או לא. ילדים גדולים יותר ניתן לעודד להגדיל את מקורות ההכנסה שלהם, על ידי עבודה בשעות הפנאי. למשל, רחיצת מכוניות בשכונה, טיול עם כלבים, בייביסיטר ועוד. 
  4. כשלילדים יש כסף משלהם והם מתחילים להבין את ערכו קל להם יותר להבין את תשובת ה"אין לנו כסף" שלנו. הם מבינים את הצורך בשליטה בתקציב, מבינים שכסף לא יכול להספיק להכל, מבינים מהם סדרי עדיפויות, וגם... מבינים שכסף לא באמת יוצא מהקיר בבנק J 
  5. הרבה פעמים נשאלת השאלה האם נכון שדמי הכיס יינתנו כתגמול על מטלות בבית – הורדת הזבל, טיול עם הכלב, שמירה על אח קטן וכו'. תשובתי החד משמעית היא - לא! מטלות הבית הן חלק מהאחריות של הילד ומחובותיו לבית בו הוא חי ולכן אין לתגמל אותו כספית על עבודות אלו (הוא לא משלם לנו שכר דירה, נכון?) באותה מידה, גם אין להשתמש בדמי כיס כאמצעי ענישה.

חינוך פיננסי הוא חלק מכישורי החיים שהורים צריכים ללמד את ילדיהם, על מנת להכין אותם להתנהלות כלכלית עצמאית ובריאה כבוגרים ודמי כיס הם דרך טובה לעשות זאת כבר מגיל צעיר. ואם עוד לא השתכנעתם, אז דעו לכם שמחקרים מראים שילדים שקיבלו בבית חינוך כלכלי בכלל ודמי כיס בפרט בילדותם, מנהלים את כספם טוב יותר בבגרותם.

איך זה אצלכם? האם אתם נוהגים לתת דמי כיס לילדים? שתפו בתגובות



מזמינה אתכם לבקר אותי בדף הפייסבוק וליהנות מטיפים ותכנים עדכניים בנושא כלכלת המשפחה



2 תגובות:

  1. אהבתי את המאמר ובייחוד את הרעיון של "תקציב סופר". שאלתי: האם תקציב סופר הוא ללא קשר לדמי כיס? ושאלה נוספת: האם יש לך רעיונות לייעוד דמי הכיס מעבר לממתקים? ומה קורה אם החלטנו על ייעוד מסוים והילד חוסך למשהו שהוא רוצה, האם בזמן זה אנחנו לא קונים לו את מה שהדמי כיס מיועדים אליו או את מה שהוא חוסך אליו?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על השאלות החשובות ומתנצלת על המענה המאוחר, איכשהו ההודעה התפספסה לי.

      לשאלתך הראשונה, תקציב סופר לא קשור לדמי הכיס, הוא ניתן בנפרד, כאשר הולכים עם הילדים לסופר.

      לגבי ייעוד דמי הכיס - הם יכולים לשמש להמון דברים - למשל, למשחק או ספר שהילד רוצה והחלטתם לא לקנות לו, למתנה גדולה לחבר שהיא מחוץ למסגרת התקציב (למשל, אם הקצבתם למתנה לחבר 50 ש"ח, והוא מעוניין לקנות ב 60...) וכו'. בסה"כ לילדים של היום יש כמעט כל מה שהם רוצים, ולפעמים אנחנו קצת צריכים לייצר באופן מכוון את ההזדמנויות שלו להשתמש בדמי הכיס. אבל זה חשוב מאין כמוהו, כי מלמד את הילד המון דברים על כסף, וכשאנחנו קונים עבורו הכל, אין לו הזדמנות ללמוד אותם.
      לגבי שאלתך האחרונה - מה עושים כשהילד חוסך - זה לב ליבו של העניין. מה אנחנו עושים כשאנחנו חוסכים לחופשת הקיץ? מפסיקים לשלם חשבונות או לקנות אוכל? לא, נכון? אנחנו מחלקים את ה"עוגה" כך שהכסף יספיק גם לזה וגם לזה. זה בדיוק האתגר של הילד בהתמודדות עם דמי הכיס .

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.